Godsdienst: Goede Vrijdag




Petrus verloochent Jezus
Jezus zegt nog meer bij de maaltijd: ‘Vannacht zal een van jullie mij verraden. En jij, Petrus, voordat de haan kraait zal je drie keer zeggen dat je me niet kent.’ ‘Dat nooit’, zegt Petrus, ‘Ik zal U nooit verraden.’ Na de maaltijd gaat Jezus met een paar leerlingen naar een tuin om tot God te bidden. Hij is bang en verdrietig. Maar hij vertrouwt op God. En daar is Judas met de soldaten om hem te arresteren. Ze nemen hem gevangen en voeren hem weg, Petrus gaat hem achterna. Bij een de binnenplaats blijft hij wachten. Daar herkent iemand hem. ‘He, hoor jij ook niet bij die Jezus van Nazareth, die ze net hebben gearresteerd?’ Petrus wordt bang, straks nemen ze mij ook nog gevangen! ‘Nee hoor, hoe kom je erbij.’ Iemand anders zegt: jawel, ik heb je wel eens met hem gezien’. Petrus zegt nog een keer: ‘nee, dat klopt niet.’ Dan zegt nog iemand: ‘Ik weet het zeker, je bent een van zijn leerlingen, je praat net zoals hij.’ Petrus roept uit: ‘ik ken die man niet.’ En op dat moment hoort hij een haan kraaien. Petrus herinnert zich de woorden van Jezus. Hij heeft zijn meester verraden. Hij slaat zijn handen voor zijn gezicht en huilt bittere tranen.
Opdracht:
Zet een kruisje aan de weg. (je maakt het van twee takjes die je vastzet met een stukje garen, een lintje o.i.d.)
Leg aan de voet van dit kruis twee dobbelstenen. Bouw van enkele grote stenen een graf, laat het open.


Zo loopt de weg van Jezus vandaag op Goede Vrijdag ten einde.

Sluit op de avond van Goede Vrijdag het graf met een steen.



Groetjes,
    juf Elke

Reacties

Populaire posts van deze blog

5B: Inleefatelier Congo

Tip: 30-dagen teken challenge